Stappenplan voor nieuwe OYPO fotografen

Foto's verkopen via Oypo bespaart jou als fotograaf veel tijd. We beschrijven in 5 stappen hoe je aan de slag kunt gaan met jouw eigen online fotowinkel.

Wat leuk dat je account bij Oypo hebt geopend. Om je verder op weg te helpen hebben wij een stappenplan gemaakt zodat je niets vergeet bij het ter verkoop aanbieden van je foto's. Na het aanmaken en activeren van je account kan je direct aan de slag.

Sommige onderdelen in het account zijn alleen toegankelijk wanneer je een pro abonnement afsluit. Wat de voordelen en voorwaarden zijn van een pro abonnement verwijzen wij graag naar onze abonnementen vergelijkingstabel

Stap 1

Zorg ervoor dat eerst al je instellingen goed staan. Bekijk daarvoor even de menu-opties die je vindt onder het kopje “Mijn account”:

  • Mijn profiel. Vermeld hier al je gegevens. Zorg dat deze info compleet is zodat wij ook op een later moment je saldo kunnen uitbetalen.
  • Mijn instellingen. Op deze pagina kan je een aantal zaken aanpassen. Met name de optie automatisch verbeteren, levensduur en weergave van je fotomappen zijn van belang.
  • Verwerkersovereenkomst. Dit is de verwerkersovereenkomst welke je bij openen van het account bent aangegaan met Oypo. Deze overeenkomst is van toepassing tussen de fotograaf en Oypo en kan niet gebruikt worden voor afspraken welke jij als fotograaf maakt met je klanten. Wel moet je in je eigen verwerkersovereenkomst vermelden dat je gebruik maakt van een sub verwerker, namelijk Oypo.

Optioneel:

  • Mijn abonnement. Indien je het abonnement wil aanpassen kan je da doen op deze pagina ook het verlagen van de commissie is hier mogelijk. Dit kan je maandelijks wijzigen.
  • Mijn achtergronden, Wanneer je gebruik wil maken van deze optie en je hebt een pro abonnement dan kan je hier je eigen achtergronden beheren. 
  • Groepsaccount, wil je Oypo gebruiken met meerdere fotografen dan kan je een groepsaccount aanvragen. Stuur hiervoor een mail naar support@oypo.nl en wij nemen contact met je op om alles hierover uit te leggen.

Wanneer je deze stappen hebt doorlopen kan je beginnen met het inrichten van je account.

Stap 2

Bekijk het “Verkoop”-menu aan de linkerzijde van je pagina.

  • Verkoopprofielen.Maak hier nu één of meerdere verkoopprofielen aan.
    In een verkoopprofiel stel je het productassortiment en je verkoopprijzen in.

Belangrijk!  Vergeet niet om alle submenu's (producten en prijzen, basisinstellingen, extra functies ) door te lopen. Hierin kan je bijvoorbeeld je verzend-/orderkosten, filters, eigen achtergronden, watermerk en de posities van de verschillende productgroepen instellen. Op tabblad "extra functies" kan je de instellingen m.b.t. de thumbnails aanpassen en of je gebruik wilt maken van handmatige correcties.

Optioneel:

  • Voordeelsets. Heb je een pro abonnement en je wilt gebruik maken van voordeelsets maak deze dan eerst aan op deze pagina.
  • Kortingsbonnen. Wil je gebruikmaken van kortings-/waardebonnen kan je dat hier instellen mits je een pro account hebt.
  • Handmatig corrigeren. Heb je een pro account en heb je ingesteld in het verkoopprofiel dat je verkochte foto's vooraf handmatig wil corrigeren dan kan je de correcties hier verwerken. 
  • Eigen producten. Heb je een pro account en wil je eigen producten leveren welke via de webshop verkocht kunnen worden kan je dat hier instellen.
  • Eigen producten leveren. Heb je een pro account en bied je eigen producten aan dan kan je hier de bestellingen zien welke eigen producten je moet leveren.
  • Kortingen. Heb je een pro abonnement en wil je gebruik maken van eigen kortingen kan je deze hier aanmaken.

Wanneer je bovenstaande stappen hebt doorlopen is het tijd om je fotobestanden te uploaden.

Stap 3

Het uploaden van je fotobestanden kan je op verschillende manieren doen:

  • Via de website, kies voor deze optie als je enkele foto's wil uploaden ( niet meer dan 100 stuks).
  • Via FTP, (File Transfer Protocol) hiervoor gebruik je een extern programma zoals FileZilla of Cyberduck. Dit is de meest snelle manier om je bestanden over te zetten naar je account.
  • Via Lightroom, hiervoor heeft Oypo een plugin ontwikkeld waarmee je rechtstreeks vanuit Lightroom je fotobestanden kan publiceren. Let op! Je bestanden worden wel gecomprimeerd door ons maar de kwaliteit wordt behouden.
  • Via Dropbox, heb je een Dropbox account dan kan je deze koppelen aan Oypo om je bestanden over te zetten.

Wanneer je de fotobestanden hebt geüpload zullen de foto’s na verwerking zichtbaar worden in de fotomap in je account. Dit verwerken kan enkele minuten duren afhankelijk van de drukte op dat moment.
Hierna kan je de fotomappen gaan organiseren en aanpassen in het menu “Mapbeheer”.

Tip:
onder “FTP log” kan je hier zien welke bestanden zijn ontvangen en welke eventueel zijn afgekeurd. Ook zie je hier het Oypo fotonummer welke wij koppelen aan je fotobestand.

Stap 4

Voor het beheren van je fotomappen ga naar de menu-optie “Mapbeheer” onder het kopje ”Fotomappen”.
Je ziet hier je fotomappen als een mappenboompje weergegeven waarvan je de submappen kan in- en uitklappen. Klik je op een fotomap, dan verschijnen er meerdere tabbladen aan de rechter zijde:

  • Tabblad “Basis”
    • Kiezen van het te gebruiken verkoopprofiel en instellen zichtbaarheid van de fotomap in de webwinkel.
      Om de foto’s zichtbaar te maken in de je webwinkel kies je het gewenste verkoopprofiel en vink je aan ”Zichtbaar voor afnemers” direct daaronder.
      (vergeet niet om onderaan de pagina op de knop “Wijzigingen opslaan” te klikken)
    • Optioneel: Map-omschrijving, kan van belang zijn voor het zoeken van openbare mappen op oypo.nl
    • Optioneel: uploaden van een andere thumbnail op de map wanneer je niet wil dat de 1ste foto getoond wordt
  • Tabblad “Extra functies”
    • Hier kan je informatie vinden over het aantal bezoekers, verdiensten, bestellingen, klantgegevens downloaden ( alleen met een pro abonnement )
    • Foto’s bewerken (verwijderen, favoriet maken en trefwoorden toevoegen)
    • Een wachtwoord instellen
    • Een fotomap automatisch laten verwijderen op een bepaalde datum
    • Stel een automatische profielwijziging in op een bepaalde datum, bijvoorbeeld als er na een actie-periode andere prijzen gelden.(enkel i.c.m. pro account)
  • Tabblad “Foto’s toevoegen
    Hier kan je eenvoudig handmatig enkele foto's toevoegen aan de fotomap.

Voor pro accounts:

  • Tabblad “Schoolfoto's
    Voor meer info verwijzen wij je graag naar het stappenplan schoolfotografie
  • Tabblad “Evenementen
    Ben je een evenement-/sportfotograaf en de deelnemers maken gebruik van een startnummer dan kan je hier je fotobestanden laten scannen waardoor het startnummer automatisch wordt gelezen en wordt toegevoegd als trefwoord. Hiermee kan de deelnemer dan zoeken op trefwoord (startnummer) en zo sneller zijn/haar eigen foto's terugvinden.

Stap 5

Nu je de foto’s gepubliceerd hebt in je webwinkel, kunnen klanten de foto’s bestellen.
Je hoeft nu dus verder niets meer te doen.
Wanneer je foto’s verkoopt worden de verdiensten bij je saldo opgeteld en kan je deze periodiek laten uitbetalen door een klik op de uitbetaalknop op de pagina “saldo”.
Je recent ontvangen bestellingen kan je inzien onder “mijn bestellingen”.

Hoe bereiken je klanten je webwinkel?

Het is wel raadzaam om even na te denken of je potentiële klanten je webwinkel wel weten te vinden.

Betreft het een evenement, dan kan je de bezoekers informeren door het uitdelen van flyers, of misschien kan je wel een kleine vermelding in het programmaboekje of op het toegangskaartje regelen als je op tijd met de organisatie in gesprek gaat.
Je webwinkel is te bereiken op https://www.oypo.nl/<accountnaam>
Klanten kunnen ook op evenementnaam zoeken met de zoekfunctie op www.oypo.nl

Als je foto’s in opdracht maakt, kan je je klant een directe link naar de betreffende fotomap geven waarna de klant kan inloggen door het ingeven van het door jouw ingestelde wachtwoord.

Maak je schoolfoto’s? Volg dan het stappenplan schoolfotografie